לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

מופעל על ידי Blogger.

Translate

רשומות פופולריות

About Me

חפש בבלוג זה

יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

חייו של רבי לוי יצחק בנדר זצ״ל



לכבוד היארצייט של רבי לוי יצחק בנדר,zikhrono levrakha (22 תמוז), אנו מפרסמים קטע זה מתוך תרגומו של הרב אוירבך לא פורסם פרץ האנגלי של הביוגרפיה של בצלאל פרידמן,איש Chasidekha (המסורה שלך אחד).


הפרק רביעי: הנסיעה הראשונה לאומן

חורבנה של התורה והישיבות

אחת התוצאות החמורות של מלחמת העולם הראשונה, כאשר את אמות ספים של העולם רעדו, היה ההרס של התורה והישיבות.במשך ארבע שנים תמימות השתוללה המלחמה, חורבן והרס זריעה למרחקים. לא היה שום מקום בעיר או בכפר, בקצוות של כדור הארץ שלא הושפעו, בין אם מעט או הרבה, במישרין או בעקיפין, על ידי אותם נפגעים של המלחמה המחרידה, שהשאירו מיליוני גופות על פניו של העולם כולו.

המעוזים שהוקמו התורה נמחצו. הישיבות בפולין היו מורכבות מתלמידים שהגיעו מארצות וערים שונות להתאסף במקום אחד של תורה. עכשיו, עם פרוץ המלחמה, הם חזרו להבית כדי להיות קרוב להורים המודאגים שלהם. למרות, שנאמר, "ובחדרים, הטרור ..." (דברים 32:25)-האימה חדרה את הקירות של כל בית וישבה בתוך לבו של כל אדם, בכל זאת, זה לא היה נורא כמו ברחוב. יש "החרב נצרכה" (שם), במשמעות הפשוטה של הפסוק. כתוצאה מכך, הישיבות ומרכזי תורה שהתרוקנו מיושביהם, ושעריהם סגורים עד לזעמו עבר.

הישיבה של מקוב גם החלה לרוק של תלמידיה ומפורקים בקרוב. המלחמה החלה בסוף הקיץ של 5674 (1914), וכבר בימים הנוראים בישיבה הייתה שוממה מהתלמידים כי היא צברה פעם אחת.

מכתבים מהורים מודאגים הגיעו בזה אחר זה לתלמידי הישיבה עם בקשות דחופות עבורם לחזור מייד הביתה כדי להיות יחד עם משפחותיהם. הורים רבים לא להסתמך על מכתבים והגיעו באופן אישי כדי להביא את הילדים הביתה היקר שלהם איתם.

לקראת אומן

ר 'לוי יצחק לא הניח את רגליו לכיוון ביתו.בשל השפעתו של ידידו ר 'Itzik'l, לבו התעורר בו כדי לקבל את ההחלטה להסתתר ברוסיה ולנסוע לאומן לראש השנה.

ר 'Itzik'l חובתה על ידי פיקודו של אביו שהוא לא לנסוע לאומן, אלא ראשון לחזור הביתה. אבל חבר הטוב שלו, ר 'לוי יצחק, הוא הפציר לא להתפשר, אבל לנסוע בכל סיכון, לא משנה מה מחיר.

אז הוא אמר, וכך הוא עשה. ר 'לוי יצחק שארז את חפציו, ועם צעדים רועדים, הוא נטש את קירות הישיבה האהובה עליו, מי יודע אם הוא אי פעם היה ראוי לחזור אליו?

מסעות ידי מפעל הפיס

המסע הזה של ר 'לוי יצחק לאומן, ששינה את הכיוון של כל חייו, שימש כגשר בין שני עולמות. זה היה "מכת הפטיש הסופית" שלו שהצטרף לחסידי ברסלב, אימוץ חסידות שעם זמן הפכה לחלק מישותו ומהותו, הוא היה conected אליו עם קשר חזק ורב עוצמה, עד נשימתו האחרונה על פני האדמה .

הוא כבר טעם משהו של הדרך החדשה, אבל זה היה רק מתוך "סוף הכף." ר Itzik'l, הגאונות של לודז', כבר הצליחה להאיר אותו עם ניצוץ של אור ש, שהחל ניצוץ במוחו. אבל זה עדיין לא היה תקוע עמוק בלבו.הוא עדיין רוקד על שתי מזוזות, כמו שהוא עצמו ציין בעיצומו של המסע הזה של החשבון שלו.

הוא נשאר עם החלטה ברורה לפרוץ קדימה ולהגיע ליעד-לגבור על כל הקשיים שהיו כרוכים לחסום את דרכו שלו. הוא צפה בו מסע משמעותי ביותר זה ייקח את חייו. עם זאת, זה עדיין לא היה ברור לו למה שהוא הרגיש כל כך מחויב. אבל זה היה כאילו קול נסתר צרח בתוכו, "חכה לזה, לא לוותר!"

בזמנים, ר 'לוי יצחק שהייתי לספר את הסיפור של הטיול הזה עם כל הפרטים והנקודות היפות שלה, "כמו זה שסופר כסף." הוא נתקל במחסומים מן הרע, שרצו לנתק אותו ולהרחיק אותו בכל המחיר מהאוצר היקר שהיה מיועד לו, והכיוון שבו נסע ומתקרב. לכן הוא לקח את כל התקדמות שהוא עשה במסע הזה כקצת מיוחד של השגחה עליונה, וכנצחון לצד של קדושה על האופוזיציה.

הרבה דברים מופלאים ומסתוריים קרו לר 'לוי יצחק שעל הכביש. גם אחרי שבעים שנה ויותר לאחר טיול זה, הוא עדיין לא הבין את משמעותו באופן מלא."הנסים גלויים שקרו לי," ר 'לוי יצחק שהיה אומר, "ואני רוצה לומר לכל דורות שבאים אחריי ..."

מלמעלה, במבט אפאר

אנחנו לא נגזים אם נאמרנו שהסיפור הזה, עם כל הדרמה שלה, ובכלל זה אירועים שהיו למעשה מעל לטבע, עשוי להימנות על חשבונות יראת הכבוד הגדולים של תלמידים ומאסטרים-בשלהם את החסימות ומחסומים שעכבו השונים את דרכם. השטן ידע היטב מה תרומת ר 'לוי יצחק שיגרום לחסידות ברסלב במרוצת הזמן, וכי קרוב הקרוב שלו עכשיו יהיה כמו חץ בעיניו. לכן הוא רוצה למנוע אותו בכל כוחו, על פי מה ר 'לוי יצחק עצמו הביע לאלה ששמעו אותו, "אם הייתי נשאר בפולין, מה היה נשאר ממני? אבל מלמעלה, הם מביטים קדימה לעתיד ... "

ביטויים אלה אשר ר 'לוי יצחק שהתערב בעיצומו של הסיפור שופכים אור על המשמעות העמוקה של הנסיעה.

העיר מקוב היה קרוב למטרופולין ורשה. מי שרצה לעזוב אותו ולעבור לעולם הגדול בצד השני נאלץ להגיע ראשון וורשה.

ר 'לוי יצחק היה בחור צעיר, עדין, שלא היה לו ניסיון עם הניסויים של נסיעות. עם הנשיכה של המלחמה העקובה מדם, הוא היה פתאום נעקר מהאקלים החם הרוחני שבו הוא בילה את השנה האחרונה שלו. הוא עמד בתחילתו של המסע שהחל מורשה הגדולה, שדרכו עברה רכבת שהמשיכה בכיוון של אוקראינה רוסית. עם זאת, אי אפשר היה לחזות את סופו של המסע.

בשביל זה הוא עצמי הבין ש- בימים של הרס של מלחמת העולם, כאשר הרחובות היו הומים עם חיילים שלא היה החדירו עם כל "אהבה נוספת" עבור אנשים יהודים, כל טיול, במיוחד עבור יהודי, אלה יהיו מסוכן ביותר. במיוחד לחצות את הגבולות של מדינות שהיו במרכזה של הסערה ...

"וכך," ר 'לוי יצחק שנזכר, "אחרי שעזבתי את הישיבה שהיה סגורה עם מנעול ובריח, שהגעתי לוורשה, יחד עם כל אנשים של הישיבה, ומשם, כל אדם הלך לדרכו נפרד. "

לוורשה, ר 'לוי יצחק שזכר, הגיע אביו של חברו והחבר, Itzik'l Otsvotsker. זה היה הכוונה Itzik'l לנסוע לאומן לראש השנה. עם זאת, כאמור, אביו מנע זאת ממנו. "בואו איתי הביתה לודז'", אביו הפציר בו.
"אבל ראש השנה מגיעה בקרוב," בנו התחנן, "ואני רוצה לבלות את ראש השנה בסמוך לקברו הקדוש!"

"אתה רוצה לנסוע לאומן. אני לא אעצור אותך.אבל לעת עתה, בוא איתי הביתה, ומלודז' אתה יכול להמשיך לאומן ... "

"את מי אתה נבחנת במסעות" [1]

"כאבי בטן פתאום תקפו אותי בוורשה," ר 'לוי יצחק שהמשיך, "כאבים שלקחו ממני את היכולת לעמוד על הרגליים שלי. הסבל הלך והחמיר, ואני פשוט נפלתי על הרצפה מכאבים. "
עם זאת, תכניתו להמשיך את המסע לא בוטלה.

"והוא לא הכיר את אחיו" [2]

עכשיו הוא מצא את עצמו במרכז העיר ורשה, בעמוד השדרה המפוארת של רחוב Gelevka. "יש בGelevka האח שלי גר", הוא המשיך לספר את סיפורו. "האח שלי, העצמי שלי, הבשר שלי," ר 'לוי יצחק שהדגיש, כביטוי של תדהמה והתפשטות תדהמה על פניו. "בביתו של אחי הייתי יכול נח קצת, עד שהכאבים עזים שלי ואני עברנו את נעוריי. אני לא מבין למה אני פעלתי בדרך שעשיתי. מי דחף אותי אז כדי לשמור על נסיעה, למרות כל הסבל? באותו הזמן, עדיין לא הייתי חסיד נלהב ...

"בקרוב, אני היה עובר ממש ליד הבית של אחי. הכאב לקה אותי מאוד, זה כמעט הרס אותי, אבל אני לא כל כך הרבה כמו לחשוב על הגדרת רגל בבית שלו, אפילו לא לביקור קצר ... למה??? "

לשמור על עצמך!

"קמתי ולקחתי את התיק שלי הכבד של חפצים והמשכתי ללכת. זה עדיין מדהים בעיניי.שנשא אותי? שתמך בי בשעות קשות אלה? זה היה כאילו מישהו דחף אותי להמשיך בדרך שלי ולא להיכנס, אפילו לא לרגע, לא למנוחה בביתו של האח שלי העשיר ולתפוס קצת לישון תחת שמיכות רכות ...

"ואז פניתי למנצח. הכאבים החריפו מעל הראש שלי, אבל זה נראה כאילו לא הייתה שום דרך אחרת ".

הוא המשיך הלאה, למרות שהוא לא יודע למה או לאיזו מטרה.

כוחות נסתרות תמכו בו. הוא ניצח וחשל את עצמו והמשיך, עוד צעד, ועוד צעד. זה היה כאילו שהוא שמע את קול ברסלב העתיקשMoHaRNaT [אדוננו, הרב Nasan], ייתכן ביתרונותיו להגן עלינו, שמע בחלומו בזמן המופלא מתקרב, כשהוא עבר דרך שרשרת של כאב לפניו הוא הפך "נאמן אחד של הבית" ותלמידו המוביל של הרבי, רבי נחמן, ייתכן ביתרונותיו להגן עלינו.יותר [הרב Nasan] ניסיתי להמשיך, יותר הוא פנה לאחור. ואז הוא שמע את שיחה קולית אליו [בחלומו]: "איש צעיר, ממשיך לטפס, ולשמור על עצמך!"

הקהל הנרעש

יותר ממאה קילומטרים מרחק, בסמוך למסילת הרכבת, כבר שורה ארוכה של אנשים צפופים חיכתה לעלות על הרכבת. הרבה מהם חיכו שם במשך שעות רבות, וכמה ימים.

ר 'לוי יצחק שהצטרף לקבוצה של אנשים שהתאספו בתחנה, עם צפיפות לקשה מנשוא, עם ריקודי המולה בכל פינה. מהומה פרצה רופפת בגלל דו"ח לחש מפה לאוזן, שזה יהיה ברכבת האחרונה שיצאה ורשה בדרכה לכיוון צפון, בכיוון של רוסיה. לא פלא שכל הנוסעים רצו "לתפוס" מקום ברכבת.

בזמנים הלחץ וההיסטריה גובר היו כה גדולים, שההיגיון דרש ממנו לוותר על תכניתו לחלוטין. עם זאת, הוא היה חזק בנחישות שלו, ועל ידי חסדו של הקב"ה, אנרגיות חדשות התעוררו בתוכו שהמבוצר ולא אפשר לו לוותר, אבל לעמוד על שלו ולא להסס-על מנת להגיע למטרה הקדושה שהוא הציב לעצמו: בעיר האומן.שם, הוא הייתי לצבור חוכמה וידע אלוהי המבוסס על דרכו של רבינו, רבי נחמן מברסלב. שם, הוא יתחיל להיות בכושר, כדי שיום אחד שהוא יהיה כלי ראוי ומורה נאמן. לנח עליו את נטל של העברת העומס הרוחני כולו לארץ ישראל, להקים ולבנות בית נאמן כדי להפיץ את אור תורתו של הרבי הגדול שהוא עכשיו היה לשבור את רגליו כדי להגיע אליו.

אנחנו יכולים לדמיין את ההפסד העצום לחסידי ברסלב היה זה ר 'לוי יצחק שאם היה משתחווים בהכנעה ופנה לאחור, עקב הלחץ האדיר שאפף אותו כשהוא ניסה להגיע לדלת של הרכבת שהיה מביא לו לאומן ... הרגע היה גדול ומאיים.

האם הוא יכול לעמוד בזה?

"מה אתה עושה פה ומי אתה כאן?"

על פי המראה של ההמון וטירוף שהוא כמעט כבר החליט שאין שום דרך שהיא בשבילו כדי להמשיך. האם הוא באמת יוכל לדחוף בין כל דמויות הגלם הללו, חלק גדול מהם היו חיילים שהטילו אימה על כולם לידם?

אבל הוא לא וויתר. הוא החליט לקחת את זה צעד אחד, ועוד צעד, ועוד צעד אחד קדימה ...הכאב עדיין לא מרפה ... לא רק שהוא לא היה יכול להגיע רחוק יותר, אבל גם עומד על רגליו היה קשה לו.

לפתע עלתה בדעתו מחשבה: "מה אתה עושה כאן, ושאתה כאן? מי שואל את זה ממך?להפנות את הגב ולחזור לביתו של האח שלך שגר בקרבת המקום, שמשתוקק עבורך. ללכת לנוח עצמות הכואבות שלך ... "

כך עשה ר 'לוי יצחק לתאר ההסתייגויות והספקות שלו באותו רגע. ולמרות שקרוב לשבעות וחמש שנים כבר חלף מאז האירועים האלה, זה היה כאילו הוא פשוט לא חווה את כל זה היום.

"אני בעצמי לא יודע"

"ואכן, למה לא ללכת לאח שלך?" אחד מהקבוצה של מאזינים לא יכל להכיל את עצמו, והוא זרק לאוויר את השאלה המתבקשת.

"אני לא מכיר את עצמי", ענה ר 'לוי יצחק ללא היסוס. וזה ליווה אותו חוסר ידיעה לאורך כל חייו. אבל הוא הגיע למסקנה, "אתה צריך לדעת, שאם הייתי נכנסתי רק ולקחתי קצת מנוחה על ידי אחי, אני לא היה עושה את זה, הוא לא היה נותן לי לנסוע." במילים המדויקות שלו, "אם הייתי הלכנו אליו, אני לא היה באומן. "

וכל המאזינים הבינו היטב את המשמעות של המילים: הוא אף פעם לא היה שורד.

ר 'לוי יצחק שעמד והיסס, מחשבות הציפו את מוחו: "מה אתה עושה פה, בחור צעיר, לבד בכוחות עצמו בקרב רבבות גויים? איך אתה יכול לדחוף לתוך רכבת הומה אדם, מלאה מדי? נחזור לשם! זה לא בשבילך, זה לא ליכולות שלך! "

אבל למרות להיגרר אחרי המחשבות האומללות האלה, מוחו החל לבשל את תכנית לגבי איך לנסוע למרות כל זה. לאחר הרהור עמוק, עלה בדעתו שהוא יכול לעקוף את התחנה צפופה זה על ידי נסיעה בעגלה לOtvotsk, תחנה אחת לפני ורשה. שם, חשב, זה צריך להיות אפשרי כדי לתפוס את הרכבת לפני שהוא נכנס אל תוך העיר; שם, זה יהיה פחות גדוש, הקהל יהיה קל יותר, וזה יהיה יותר קל לעלות על הרכבת.

עם זאת, כשהגיע לתחנה הבאה, יותר קשיים התעוררו. רבים אחרים עשה את אותו דבר כמותו, רוצה להקדים את הרכבת. הייתה שורה נוספת של אלפי אנשים על ידי התחנה. גם כאן, את הסיכויים שלך לקבל ברכבת כשהוא הגיע היו כמעט כלום.

ברכבת האחרונה

הרכבת הגיעה. כפי שאמרנו, זו הייתה הרכבת האחרונה שרצה מוורשה לכיוון צפון, בכיוון של רוסיה. קל לדמיין את הטירוף הגדול באותם רגעים, כאשר הרכבת נכנסה לתחנה.לרשת מורכבת זה, אנו מניחים הנוסע הצעיר שלנו: מצד ספרי הקודש בshtiebl בעיר והחיים בישיבה בקבוצה של סטודנטים מעודנים, עיניו מעולם לא ראו דבר כזה.

בזמנים, ר 'לוי יצחק שיתחיל לרשום רצף של הנסים שהביאו לו לאורך כל חיים ובכלל, הסיפור המדהים הזה של איך בסופו של הדבר, הוא תפס את הרכב האחרון לפני כל הכבישים היו סגור. שהוא לא תפס את הרכבת הזאת, הוא היה נשאר בוורשה, וספק אם הוא אי פעם הייתי מגיע לאומן, שכן המלחמה הייתה מתמשכת במשך מספר שנים.

בתוך הרכבת, תנאים היו גרועים יותר מאשר בחוץ. זה היה מלא מדי עם אנשים וארז עד שלא היה מקום. אנשים גם התגנבו אל הגג, זה לא משנה איפה. כשהרכבת עצר, המנצחים מצאו שום סיבה לפתוח את שעריו. רק חלונותיו היו פתוחים באופן מלא, ואילו המסה של נוסעים דחפו לתת בחלק מהאוויר הצח שנכנס דרך אותם.

ר 'לוי יצחק שדחף בכל זאת בין מספר רב שנהרו בחוץ על החלונות של הרכבת, לא יודע לאן רגליו היו לוקחות אותו אליו.

והייסורים ... הייסורים לא להקל לרגע ...מלחמה מחרידה השתוללה בתוכו ... אלה היו הרגעים הקריטיים של קבלת החלטות: האם לנסוע, או לחזור.

בתוך כל לחץ, המתח וסבל, מחשבותיו עוד יותר החלו להקניט אותו: "לוי יצחק, מה אתה עושה כאן, ושאתה כאן?"

הוא התפלל: "ריבונו של העולם! מה עליי לעשות עכשיו, שבו יהיו לי לנסוע? "

עשרים מיליון חיילים רוסים נשלחו לחזית!סכנה גדולה אורבת לכל יהודי. והנה נער קטן, בן שבע עשרה, מתייסר בייסוריו, מלא בהסתייגויות רבות כמו הזרעים של רימון, לגמרי לבד בקרב קהל זה של האנושות, כיצד יכול האדם חסר משמעות הזה יצליח להשיג כרטיס? איך הוא יכול לנצח?

"מלמעלה, הם רואים רחוקים ---" ר 'לוי יצחק שחוזר על עוצמה.

"היא מביטה בנעשה במשק ביתה" (משלי31:27).

"רבינו אומר שכשהוא רוצה לקחת מישהו לעצמו ..." את המילים הללו ר 'לוי יצחק שנאמר שבעים שנה לאחר שהאירוע של רכבת תחנה "... ואכן, רבינו לקח לעצמו."

היד הנעלמה

לפתע הוא מצא את עצמו ליד החלון. ללא היסוס, הוא תפס את המטען שלו ולהגדיר אותו בצד השני של חלון, בלי לדעת למה הוא עושה זאת. ואז קרה משהו שלא ייאמן: מישהו בפנים תפס את המטען שלו ולקח אותו פנימה.

ר 'לוי יצחק תאר את הרגעים מדהימים האלה, החלטיים: "אני דחפתי בין המוני אנשים, עד שאיכשהו הגעתי לחלון של הרכבת. זה היה פתוח לרווחה. אני הכנסתי את היד שלי פנימה ..ובזמן שהידות שלי היו בפנים, וכל כולי היו בחוץ, אני היה משוך בתוך הרכבת! "

לתדהמתו של ר 'לוי יצחק, המזוודה שלו נבלעה בתוך הרכבת, ובעקבותיה, גם הוא הביא בפנים. מישהו החזיק אותו בידיים חזקות. אדם שלא לשחרר את האחיזה שלו, אבל גררתי אותו בתוך הרכבת, ישר דרך החלון הפתוח.

ברגע שהוא היה בפנים

כשהוא ספר לי חלק זה של הסיפור, ר 'לוי יצחק רגשי ידגיש כי עד היום לא הצליח להרות או להבין את הנסים הגדולים שנעשו עימו, כבר בתחילתו של הטיול שלו. מתוך כל אלה מחכים לרכבת, ובהם גברים אגרסיביים וחזקים מבחינה פיזית, אבל אף אחד לא הצליח אותו עולה ומקבל בתוך באמצעות מאמציו שלו, בזמן שהוא עמד במקום שלו בלי כוח, בלי לעשות שום דבר, והוא לבדו, מקרב כל שהמסה הגדולה, מסיבה כלשהי נגררה לרכבת.

בדומה לכך, שהוא לא יודע את זהותו של אותו אדם נסתר המופלא שהושיטו את ידיו אליו פעמיים: ראשית, הוא לקח את המזוודה שלו, ואחר כך הוא הביא אותו פנימי של הרכבת.והסיפור הוא מדהים במיוחד שבלפני האדם שסיים מושך כל גופו מבפנים, הרכבת כבר התחיל לזוז ממקומה, כאילו חיכו רק לו להיכנס פנימה כדי להתחיל לזוז.

"מן השמים, הם משכו אותי ב", סיכם ר 'לוי יצחק.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה