לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

מופעל על ידי Blogger.

Translate

רשומות פופולריות

About Me

חפש בבלוג זה

יום ראשון, 18 באוגוסט 2013

מנהגי ברסלב בשבת

זה אוסף של מנהגים כולל מנהגים אישיים רבים של הרב גדליהו אהרון קעניג, zal, מייסד קהילת ברסלב צפת, ואלה של בנו ר 'אלעזר מרדכי קניג שליט"א ", של קהילת מארה ד' אסרא היום. מנהיגי ברסלב אחרים עשויים להיות שונה במנהגים האישיים שלהם. אלו מנהגים שלא באים מNoson הרבי או ר 'לא צריכים לקחת כחובה, אבל רק כשיטות טובות למי שרוצה לעקוב אחריהם.

ערב שבת
ביום חמישי בלילה, רבים חסידי ברסלב (בקרב חסידים אחרים וanshey מעשה) רגילים ללמוד את פירושו של ר 'הקדוש. ר' ר 'חיים האור אלעזר קניג הוא מסוים כדי לסיים את אור ר' חיים ובפרשה כל שבוע . אם הוא לא יכול להשלים אותה ביום חמישי בלילה, הוא בדרך כלל עושה זאת במהלך שבת. פעם הוא העיר: "האור חה חה-חיים הקדוש שהאיר את העיניים (lechigeh oigen) לקלוט את מה שהתורה רוצה מאתנו יודעים ..." ר 'אלעזר מעודד תלמידיו ללמוד אור חה חיים בכל שבוע.
(ראה אמרי פנחס [בני ברק 2003] כרך. השני, שער התורה 13-15, שבו הרבי פנחס מקוריץ של מדינות שלומדים את היתרונות חה חה-קדוש האור, חיים הנשמה כמו לימוד הזוהר הקדוש.)

*

הרבי קרא לחסידיו לדקלם את תרגום ופרשת שבוע sh'nayim מקרא VE-echad בערב שבת באופן ספציפי. על פי מקור אחד (אם כי ראה הערה למטה), האריז"ל נהג לעשות זאת לאחר chatzos חה יום ( הצהריים ). יש מסורת שבעל פה, כי במהלך שנותיו המאוחרות, Noson ר 'הייתי לסקור את הפרשה בערב שבת בבוקר, מייד לאחר תפילת שחרית. כשנשאל על כך, הוא השיב: "לפעמים אנחנו לא יכולים לעשות הכל כמו האר"י הקדוש".
(Si'ach רפי קודש אני, 11;... השני, 535 הסקירה ופרשת השבוע מוזכר כhachanah לשבת בשולחן ערוך, אורח חיים 285 בעניין מנהגו של האריז"ל, ראה פרי עץ חיים, שער שבת 3, בשם "chaveirim", כלומר, תלמידיו של האר"י קדוש אחרים מאשר הרב חיים ויטאל, שהוא עשה זאת לאחר chatzos. לכן, קיצור שולחן ערוך, Hilkhos שבת 72:11, קובע כי סקירה ופרשת אחרי chatzos חה יום הוא "המצווה דקות חה-muvchar." עם זאת, בשער Hanhagos חה חה Limud ושער-Kavannos, Inyan Leyl שישי, רבי חיים ויטאל קובע במפורש שהאריז"ל משמש לסקירת הפרשה בערב שבת בבוקר אחרי תפילת שחרית;.. גם CF שערי התשובה, או"ח 285)

*

הרבי והרבי Noson להזכיר כי בערב שבת צריך להיות גם חרוצה לקצץ ציפורניים של אחד ולהיפטר מהם בצורה ראויה. (אופטימלי זה צריך להיעשות על ידי שריפתם, או אם זה קשה מדי, על ידי קבירתם או שטיפתם בכיור.) Kabbalistically, הפרקטיקות הללו קשורים לתיקון של נוגה klippas ("קליפה זוהרת," שבו טוב ורשע מעורבב).
(ליקוטי מוהר"ן אני, 19:05; ליקוטי תפילות 19;. CF שולחן ערוך, אורח חיים 260:1;. רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, Inyan Rechitzas Panav, 64D)

*

כמה לקצץ את הציפורניים שלהם משמאל לימין, דילוג על כל אצבע אחרת. אחד מתחיל עם יד ימין, לפי הסדר 2-4-1-3-5 (למרות שחלקם מתחיל באגודל, במטרת 1-3-5-2-4). אז אחד חותך את הציפורניים של יד השמאל משמאל לימין, לפי הסדר ההפוך 4-2-5-3-1. נהוג להימנע מחיתוך את הציפורניים של שתי אצבעות זו לצד זו, כי זה איך חותך את הציפורניים של נפטר לפני הטהרה (שטיפת טכס).
(ראה Abudarham, הלכות Berakhos, סוף. עם זאת, האר"י הקדוש דחה את המנהג הזה, וראה שער חה-Kavannos, Inyan Rechitzas Panav, 64D. TaSHBaTZ, שצוטט על ידי טאז, או"ח 260, SK 2, ומגן אברהם, 1 SK, קובע כי המהר"ם מרוטנברג לא התעקש על שיטה זו של קיצוץ הציפורניים, או. המורה המלאכי של רבי יוסף קארו הורה לו שלא לחתוך ציפורני הידות והרגליים שלו באותו היום, וראה מגיד Mesharim [ ירושלים 1960, עמ '. 163]. עם זאת, האר"י הקדוש היה עושה זאת. גם מי שחתך את הציפורניים שלהם לסירוגין לא לגזור את ציפורניהם באופן זה, וראה גם ר 'שוהם השני, 260:14, SK 16).

*

לאחר chatzos חה יום, יש לשטוף את הגוף כולו של האדם במים חמים ולטבול במקווה לכבוד שבת. לאחר הטבילה במקווה, צריך ללבוש בגדי שבת. Noson רבי מזכיר את ההכנות הללו בתפילות ליקוטים.
(שולחן ערוך, אורח חיים 260:1; רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, Inyan Leyl שישי [61d];. שם, Inyan Tevilas ערב שבת [62 א], בטענה הזוהר, התרומה 136b; ליקוטי תפילותיי, 19 , 96, et al.)

*

בביתו של ר 'גדליה קעניג, נהוג היה להדליק את אורות שבת עם שמן זית, לא נרות שעווה או פרפין. זה מנהג נפוץ בארץ ישראל, בעיקר בירושלים. רבים ספרדים וחסידים מחוץ לירושלים לעשות זאת, גם כן. (זאת משום ששמן זית שימש למנורה בבית המקדש, חה, ולפי המקובלים, את אורות שבת להנציח את אלה של המנורה).

*

ר 'גדליה הצהיר כי אחד צריך להדליק neiros רבים לכבוד שבת. אורות אשתו של ר 'אלעזר שני אורות ל" VE-זכור Shamor ", בתוספת אור אחת לכולם, ילדים וקערה נפרדת של שמן זית המכיל פתילות רבות. חלק ממשפחות Yerushalayimer בן עשר קערות זכוכית קטנות קלות של נפט יוצב בנברשת חוט מיוחדת תלויה מעל שולחן האוכל. ר 'גדליה גם סיפר לתלמידיו כי הדלקת neiros רבות לכבוד שבת תהיה מקור berakhah לילדיהם.
(שמע מהרב דוד שפירא)

*

כאשר טרגדיות שונות פקדה את עמנו, rachamana litzlan, ר 'גדליה היה שואל את תלמידיו להדליק נר נוסף לכבוד שבת. בנו, ר 'יצחק, נזכר שכאשר matzevah של ר' אברהם שטרנהרץ, זצ"ל, הושחת, ר 'גדליה גם סיפר לכולם להוסיף נר שבת נוסף כתיקון לchakhomim zilzul זה.

*

הזמן שבו אחד מתקן את הפתילות לנרות שבת הוא רצון ES, זמן של חסד אלוהי. לכן, תוך כדי כך שגברים רבים מתפללים למשפחותיהם ולכלל ישראל. הרב מרדכי אלעזר רובינשטיין חיבר תפילה בטוחה שהוא נהג לשיר תוך הגדרת אורות שבת.
(שמע מהרב יהושע בר רובינשטיין)

*

רבי לוי יצחק בנדר אמר בשמו של ר 'Noson שזה נשים ברסלב צריכים להתפלל מייד לאחר הברכה על נרות שבת: "בדיוק כמו זה, ולכן ייתכן שהאור הבוהק רבינו הקדוש בכל עולמות!" ביידיש: "אור liekhten Azot zohl דר heiligeh של הרבי בalleh Olamos!"
(Si'ach שרפי הקודש ב ', 631)

*

לחלופין, Maryasha, אשתו של ר 'שטרנהרץ Noson של ירושלים (בנו של ר' אברהם שטרנהרץ), נהגה לומר: "יהי רצון AZ דר heiligeh של הרבי ליכט zohl leikhten oif דר gantzeh וועלט. . . זה יכול להיות רצונו של ה 'שהאור של רבינו הקדוש צריך להאיר את העולם כולו! "בשנת 1967, כשהיא הייתה כתשעים שנים, Maryasha אמר הרב אליעזר ברלנד והרב אהרן ברלין (אז בשנתי העשרה שלו) שהיא קיבל נוסח זה מהסבתא שלה חנה צירל, שהיה בתו של ר 'Noson. חנה צירל נהג לומר זה "יהי רצון" בקול רם, מלבד כל תפילות אחרות היא אמרה בשקט על ידי נרות שבת. זה כנראה הייתה בגלל שרציתי להרשים את זה על הילדים שלה.
(שמע מהרב אהרון ברלין )

*

Maryasha טרנהרץ היה בתו של ר 'מוטל שוחט של אומן, בנו גיסתו של בנו של ר' Noson, רבי נחמן, ואמה הייתה אסתר שיינדל, בתו של בתו היחידה של ר 'Noson, חנה צירל. לפיכך, היא הייתה צאצא של ר 'Noson מכל צד של משפחתה. של Maryasha בת רבקה הייתה נשואה לרבי מישל דורפמן.
(שמע מהרב אברהם שמעון Burshteyn)

*

ר 'שטרנהרץ Noson של ירושלים, שהיה מצאצאיו של ר' Noson משני צדדים של משפחתו, נהגו להתפאר, "הייחוס זה היה אופייני של אשתי הוא הרבה יותר גדול משלי!"
(שמע מהרב אהרון ברלין )

*

הרב מרדכי אלעזר רובינשטיין בירושלים נהג לשיר וריאציה של תפילה זו לניגון של המצאתו כשהוא הכין את נרות שבת לאשתו. המילים היו: "ריבונו של עולם, חצי פסטל - שבת כיף אור דר, דר 'אור כיף תשובה, דר' אור כיף heiligen Rebb'n, zohl אריין leichten במיר, האו"ם בalleh חביב, האו"ם בגנץ כלל ישראל .. . ריבונו של העולם, לעזרה: מאי האור של שבת, האור של תשובה, את האור של ברק הרבי הקדוש אליי, ולכל הילדים שלי, ואל העם היהודי כולו ... "
(שמע מהרב יהושע בר רובינשטיין, שקבע כי אביו נהג להמציא ניגונים לכל 'avodahs, כולל את התפילות היומיות וchatzos התיקון. כך, הוא היה שר בדברי תורה ותפילה ברגש נלהב במשך שעות רבות , גם ביום וגם בלילה).

מזונות שבת
ר 'Noson טרנהרץ, בנו של ר' אברהם, ברגע שקשור לאנקדוטה הבאה הרב משה Bienenstock: סבתו חנה צירל אמר כי אביה, ר 'Noson, ברגע שנכנס למטבח הקטן שלהם ביום שישי, ואילו הנשים היו הכנת אוכל לשבת. הוא אמר להם: "אתה צריך לדעת שאתה עושה את הבישול לכבוד שבת הוא דומה לעבודה שבוצעו הכהנים להכין את korbonos בבית חה-Mikdosh!"
(שמע מהרב משה Bienenstock)

בגדי שבת
ר 'גדליה היה מקפיד על מנהגו של האריז"ל כדי להימנע מללבוש בגדים שחורים בשבת. לכן, הבנים שלו, שרבים מתלמידיו, ורוב חברי קהילת Tzefas ללבוש גלימות זהב, שהוא מנהג ירושלים; או בshaloshudes (כמו גם בעת ביקור בחוץ לla'aretz), הם לובשים bekitchehs הטיש רקום בצבע כחול, וכו '
(רבי יוסף חיים של בגדד , בן איש חי: Halakhos השני, לך לך, בן 18, מצטט את רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, Inyan Rechitzah, 63a-B, שאדם צריך ללבוש בגדים לבנים רק בשבת. עם זאת, בן איש חי מוסיף כי לפחות אחד לא צריך ללבוש שחור. לדברי האריז"ל, הצבע של בגדים אחד לובש בשבת בעולם הזה קובע את הצבע של בגדים הרוחניים שהנשמה תהיה ללבוש בעולם נשמות;. גם CF פרי עץ חיים, שער חה שבת, פרק . 4. הבעל שם טוב ותלמידיו לבשו בגדים לבנים בשבת; למשל לראות Shivchei הבעש"ט [עורך רובינשטיין.], 6. למרות שמנהג זה נפל מחוסר השימוש, כמה אדמו"רי חסידות המשיך לעשות זאת, אפילו עד היום, ראה שלחן טהור, היל. שבת 262:8; חי זוהר, Vayeishev, 182b; דרכי חיים VI-שלום [מונקאטש], סדר ערב שבת, 365; דברי תורה 141:79; הליקוטים MaHaRiCH, Hanhagos ערב שבת, עמ '. 315. שמלה רבות ספרדי מקובלים כולו בלבן בשבת. למקורו של מנהג זה בגמרא, ראה 25b שבת, 114a, 119a; בבא קמא 49b, עם Tosefos; הקידושין 73a. הרבי דן בבגדים לבנים בליקוטי מוהר"ן אני, 29:3).

*

עם זאת, ר 'גדליה לא ספר לאנשים לשנות את הלבוש שלהם. לכן, כמה תלמידים לא לחקות את מצבו של המורה שלהם של שמלה, אלא רק להימנע לובשים בגדים שחורים בשבת. זה היה נכון במיוחד של תלמידיו ב אמריקה . יתר על כן, בשנותיו הצעירות של ר 'גדליה, חסידים רבים בירושלים לבשו beketches טיש עם קצת צבע בם. מנהג לבישה שחורה לחלוטין לא הפך לנפוץ בירושלים עד שהם התחילו ביבוא חסידי המוכן בגדים מ אמריקה . זה נכון של רוטב כולו בשחור בימי חול, וכן.
(שמע מהרב דוד שפירא)

*

בימים עברו, רוב חסידי ברסלב לא ללבוש שטריימל בשבת, כנראה בגלל עוני ולא כל shittah שלא לעשות כן. (ר 'Noson כותב לאחד מבניו שהוא מתכנן לקנות אותו "שטריימל טוב וכובע חדש" לחתונה שלו, למרות שהרבי Noson עצמו לבש רק כובע בשבת). עוד סיבה סבירה היא כי במהלך המאה ה -19, הממשלה רוסית הטילה הגבלות על לבוש יהודי, ובכלל זה שהיה מותר ללבוש שטריימל. עם זאת, היום רוב חסידי ברסלב ללבוש shtreimlach.
(מכתבו של ר 'Noson Re., ראה עלים le-Terufah [תורת אד Ha-נצח. 2000] לא. 402)

*

ר 'גדליה היה מאוד קפדן עם עצמו בנוגע לבגדי שבת, שהם ביטוי לכיבוד שבת. ברגע שהוא נתפס בגשם בשבת, אבל לא להסיר שטריימל, למרות שהוא היה אדם עני ושטריימל יקר הייתי להיפגע על ידי הגשם.
(שמע מהרב חיים גבר. כמו כן, דרכי חיים ושלום 366, קובע כי בעת ביקור בספא בריאות מסוים, מנחת אלעזר לא להסיר שטריימל גם כאשר נאלץ לעזוב את המקום בשבת על מנת לטבול, ולא הייתה סיבה להיות מודאג לגבי אנטישמי שכנים הגויים.)

*

זהו מנהג חסידי נפוץ ללבוש zhvulkeh (המכונה גם ריש ל- zhvulkeh), מעיל שמלת סאטן שחור, על אחת של bekitcheh יום שישי בלילה. בירושלים, חסידים רבים ללבוש djebey, בגד חיצוני סאטן חום, מעל קפטני הזהב שלהם. מנהגו של ר 'אלעזר, שרבים מבני קהילת Tzefas גם לעקוב, הוא ללבוש גלימת זהב עם, מעיל ארוך בצבע כחול כהה חליפה (rekel), מוטל על כתפיו. רבים גליציאני ואדמו"רי ההונגרי ללבוש טלית ביום שישי בלילה (אם כי זה לא היה מנהג נפוץ בקרב חסידים הרוסים). כל מנהגים אלו נראים וריאציות על הרעיון כי בשבת אחד מקבל בגד רוחני נוסף, או "אור מקיף".
(ראה סידור האר"י / הרב Shabsai, Kavannos Kabbalas שבת; דרכי חיים VI-שלום [מונקאטש] 368; דברי תורתי, 59;. ואח')

*

ר 'גדליה לבש rekel אפור על הקפטן שלו בשבת. ר 'דוד שפירא ציינו כי זו הייתה פעם מנהג נפוץ בירושלים. מקובלים ספרדי מסוימים עדיין לובשים אפורים בשבת, יותר מדי.
(שמע מהרב דוד שפירא. CF. חיי מוהר"ן 525, שהרבי פעם לבש אפור zhibitzel, סוג אחר של בגד חיצוני.)

*

עם זאת, הנקודה העיקרית היא שלא ללבוש בגדים שחורים, ובכלל זה בגד החיצוני של אדם. לדברי ירושלים המנהג, הפעמים היחידות כאשר זה נכון היא באחד של חתונה שלו וביום כיפור, כאשר אחד לובשת rekel שחור וקיטל או לבן קפטן (ראה "חתונה שלו" בחלק א ו "יום כיפור" בהמשך).
(שמע מהרב יצחק קניג)

*

ר 'גדליה לבש הבגד החיצוני שלו מונח על כתפו הימנית, עם זרועו השמאלית נחשפה, גם בלילה וביום. זה Yerushalayimer מנהג הוא ביטוי של הכבוד כלפי התפילין, שאנחנו לא לובשים בשבת. כמה לעטוף את הבגד החיצוני על שתי הכתפיים (שכן את השרוולים רחב הם בדרך כלל לא מספיק כדי להיות משוחק באופן רגיל).
(שמע מהרב יצחק קניג)

*

כביטוי של כבוד שבת, החסידים באופן כללי לא להסיר את מעייליהם בשולחן שבת. ר 'אלעזר קניג אינו מסיר שטריימל, או. עם זאת, ר 'אלעזר אמר לתלמידיו כי מדובר בהידור, כי אף אחד לא צריך לקחת על עצמו עד שהוא מרגיש מוכן לכך.

*

ר 'גדליה לבש בהיר שבת קפטן כל היום, כולל בסעודת Shaloshudes.

*

הנשים ברסלב ביותר בירושלים וצפת ללבוש מטפחות צבעוניות (tichlach) גם במהלך השבוע ובשבת. עם זאת, חלק מהנשים ספרדי ברסלב ללבוש מטפחות לבנות לכבוד שבת. (אז לעשות את נשים בקהילות חסידיות הונגריות מסוימות, כגון תולדות אהרון בירושלים.)

עירוב
ר 'גדליה היה בדרך כלל להקל על ביצוע בתוך עירוב ציבורי. זה בא לידי ביטוי האמונה החזקה שלו בheeding בית הדין המקומי, כמו גם בשני היתרונות המעשיים ורוחניים של עירובין כנראה. זה היה גם גישה שלטת כלפי עירובין ב ירושלים, שבו ר 'גדליה חי.

הרבי לא היה machmir על הצלת יהודים על רכושם בשבת באש, ה 'yishmor, ואפשרו להם כל מה שהם יכולים לאחזר על פי דעות המקלות שהוזכרו בשולחן הערוך ופוסקים.
(חיי מוהר"ן 547 הקלות אלה והיישומים שלהם נמצאות בשולחן ערוך, אורח חיים 334:1-2;... באר חה-הגולה, המודעה loc, Tosefos צטטו וטור, ואח')

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה