לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

לחץ כאן לכניסה לאתר

מופעל על ידי Blogger.

Translate

רשומות פופולריות

About Me

חפש בבלוג זה

יום רביעי, 21 באוגוסט 2013

מנחה מעריב מכס



מנחה, מעריב מכס 


מברסלב Eikh Shehu: ברסלב מכס ושיטות עבודה, בעבר ובהווה, שנאספו על ידי דוד צייטלין ודוד סירס (עבודה בתהליך). אנו מודים לרב דוד שפירא על התרומה המתמשכת שלו לפרויקט זה.






מנחה



חסידי ברסלב היום ינסו להתפלל מנחה לפני השקיעה(sh'kiah). נראה כי זה משקף הכלל של הרבי שיש להימנע מדחיית תפילה.



(ראה רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, נוסח תפילה חה-51D;. שער חה מצוות, קי Seitzei 60b עם זאת, אם אחד מתעכב, מותר להתפלל מנחה עד סמוךלtzes חה kokhavim, כאמור על ידי ראמ"ה, אורח חיים233:1. מגן אברהם, מודעת loc., מזכיר כי כאשר לא הייתה ברירה אחרת, מהרי"ל היה להתפלל מנחה מאוחרככל אחדויות לפני tzes חה-kokhavim דקות, והפרי מגדים לוקח את זה כדי להיות ההלכה.)






*






ר 'אברהם שטרנהרץ אמר ר' גדליה קעניג שבאוקראינה, הזמן של sh'kiah נלקח באופן רופף יותר מאשר בארץ ישראל. יתכן כי zehirus ברסלב היום להתפלל קודם לכן יש מקורו בארץ ישראל, שבו הדמדומים הוא קצרים יותר.



(שמע מהרב דוד שפירא. ראה גם קודם לכן פרסום בסדרה זו על "זמנים", שבו הרב זלמן Naftalis והרב אברהם משה Wasilski גם אזכור לכך שהיחס באוקראינה מחדש. Sh'kiah היה פחות מדויק.)






*






ר 'אלעזר קניג אמר לתלמידיו שלא לתפילת המנחה gedolah (כלומר, במהלך שעות אחר הצהריים המוקדמות), אלא בנסיבות מקלות, לדוגמה, אם אחד הוארבי או bochur בישיבה שבו כולם davens מנחה לפניליל סדר אחר הצהריים, או אם אחד הוא נוסע. עדיףלהתפלל בשעתי אחר הצהריים המאוחרות, לאחר תחילתו של המנחה Ketanah (2.5 שעות [sha'os zmaniyos] לפני sh'kiah).



(ראה רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, Drushei Tefilas מנחה, Drush 2. האריז"ל היה מיוחד לתפילתמנחה בסופו של אחר הצהריים, לפני sh'kiah. זה המנחה gedolah הוא bidieved הוא הצביע על ידי שלחן ערוךעצמו, וראה או"ח 233:1 ותשובת שערי, מודעה שם).






*






ר 'גדליה קעניג היה בפרט להתפלל לקראת סוף המנחה Ketanah.



(שמע מהרב נח Cheifetz)






*






נוסח תפילה חה: Esreh Shemoneh של שניהם תפילה מנחה ומעריב מסכם עם "שים שלום", כפי שבסוף תפילת השחרית, לא עם "שלום הרב", כמו בנוסח אשכנז.



(באר Heitiv, אורח חיים 127, בשמו של האריז"ל;. גם CF שלחן טהור [Komarno], 127:4)






*






רבי לוי יצחק בנדר היה פעם בדיון על נוסח תפילה חהעם הרב אברהם משה Wasilski כאשר הלה היהbochur ישיבה ללמוד בירושלים. למרות שאביו של ר 'אברהם משה, ר' הרשל Wasilski, davenned לפיהנוסח אשכנז, ר 'לוי יצחק אמר לו לומר "שים שלום"בסופו של מעריב Shemoneh Esreh. הוא הוסיף, "זית נישט קן chokhom-unzerer leit hobn getohn אזוי .. . אל תהיה 'בחור חכם' - זה מה שהחברים שלנו Breslovers [של דורות הקודמים] נהג לעשות ".



(שמע מהרב אברהם משה Wasilski)






*






חסידי ברסלב, כמו חסידים הרוסים והאוקראיניים ביותר, לא להשמיט מתחנון המנחה מלבד בימים שלשמחה.



(נראה כי הסיבה לכך שכמה קבוצות חסידיות לעשות זאת היא בגלל שהם רגילים לתפילת מנחה בסוף ביין חה-shemashos, כאשר nefilas apayim מוטל בספק, וראה מגן אברהם על אורח חיים 131:3 עם זאת, מגן דוד. וBa'er Heitiv [מודעת loc.] כלל שnefilas apayimמותר ביין חה-shemashos. ראה גם הרב עובדיה יוסף,יחווה Teshuvos דעאס, Vol. השישי, לא. 7. באחדteshuvos, הרב יצחק Leibes הערות שהמנהג ברחבי פולין, גליציה והונגריה היה לתפילת המנחה le-כתחילהלאחר sh'kiah; לראות Teshuvos בית אבי באורח חיים,לא 18).






*






ר 'גדליה סיפר תלמידיו לדקלם תחנון אפילו בבית הכנסתשבו תחנון בתפילת המנחה מושמט להיות-shittah (כמו בחלק מבתי ההכנסה חסידית). עם זאת, זה צריך להיעשות בדיסקרטיות, ורק לפני sh'kiah.



(שמע מהרב אהרון Waxler ואדם חיים הרב. ר 'גדליה היה תקיף על הימנעות מhanhagos יוצאת דופן שימשוך תשומת לב לעצמך.)






*






כמו אביו, ר 'אלעזר davens המנחה בטלית שלווShemusha רבאח התפילין. עם זאת, אף אחד אחרבchaburah Tzefas לובש טלית ותפילין לתפילת מנחה. גם ר 'אלעזר עשה זאת רק באופן פרטי במשך שנים רבות. בקהילות ברסלב אחרות, זה דומה נדיר.



(זה היה מנהגו של האריז"ל, וראה רבי חיים ויטאל, שער חה-Kavannos, Drushei Tefillas מנחה, Drush של ר 'אלעזר 2 Shemusha רבאח התפילין, שבו הוא קיבל מאביו, גדולים ונכתב על פי Ksav ארי.. מנקודת מבטו של האדם בפני הלובש, את parshiyos מסודרים (מימין לשמאל):.... 1 VI-Hoyo im shamo'a; 2 של המה; 3VI-Hoyo קי viyacho; 4 קדש לי קול בכור . זאת בעקבות shittah של ראמ"ה של פאנו. על פי רש"י, את parshiyos צריך להיות מסודר בליל הסדר ההפוך. מחדש מנהג גרסה. Shemusha רבאח תפילין הואשparshiyos מסודרים לפי השקפתו של רש"י, אך בתי התפילין הן גדול יותר מאלה שלבשו בבוקר, באופן אידיאלי ארבע על ארבע אצבעות רוחב.)






*






ר 'אלעזר קניג בדרך כלל לובש Shemusha רבאחתפילין במשך לפחות שעה בשעתי אחר הצהריים לפניתפילת המנחה, ולעתים קרובות אפילו יותר.



(תלמידים)






מעריב




ר 'גדליה קעניג אחרי הנוסח הספרדי לתחילת berakhahהראשונה של מעריב: "חה-מעריב Aravim להיות-chokhmah, U-meshaneh ittim דו tevunah ..."



(שמע מאיש חיים הרב למרות שרוב האשכנזים לא מבינים את הנוסח הזה, זה היה REDACTED ידי מנחת אלעזר בנוסחו חה התפילה;. רואים דרכי חיים ושלום328;. נמוקי או"ח 236 זה שצוטט על ידי רבי חיים ויטאל בשמו של האריז"ל בשער חה-Kavannos;.. גם CF הרב ישראל יעקב אלגאזי, Shalmey צבורים, סדר Tefillas Arvis, 3)






*






כאשר הרב דוד שפירא שאל אותו על הנוסח שצריך לעקוב אחריו, זה היה בין הדברים ר 'גדליה הורה לו לעשות. הרב שפירא ציין כי זה אינו משקף אימוץ הנוסח חה התפילה הספרדית ככזה, אבל ככלל אצבע, כי ר 'גדליה ואחריו בעניינים כאלה: כאשר יש לנו המסורהמר' אברהם שטרנהרץ, זה מה שאנחנו צריכים לעקוב, אחרת , אנו עוקבים אחר מה שקובעתי ויטל חיים הרבבשער HaKavanos (re. נוסחו של האריז"ל).



(שמע מהרב דוד שפירא)






*






ר 'גדליה גם אחרי הנוסח הספרדי לפני "מייל kamokhah": "ה' אלוהינו Malkhusekha ra'u vanekha אל חה ים, יחד kulam Hodu VI-himlikhu VE-עמרו ..."



(שמע מאיש חיים הרב)






*






עם זאת, את nus'chos של קהילת Tzefas לחלקים של מעריב הם אלו של התקן החסידי נוסח Sefard הסידור.(זה מנהג נפוץ בכל kehillos ברסלב האשכנזי.) מאז ר 'גדליה לא ספר לבני המשפחה או תלמידיו לעקוב הנוסחהאישי שלו, הוא מעולם לא היה ואחריו קהילת Tzefas (מלבד כמה nus'chos מועבר ב את שמו של ר 'אברהם שטרנהרץ).






*






מחוץ לארץ ישראל, נהוג בימי חול לדקלם את הפסוק "ה 'בורוך le-Olam אמן VI-אמן." זה משקף נוסח אשכנז,וגם היה מנהגו של הבעל שם טוב. עם זאת, בארץ ישראל, את הקטע הזה מושמט.



.. (ראמ"ה, אורח חיים 236:2 עניין מנהגו של הבעל שם טוב, ראה אמרי פנחס 432;. משמרת שלום [] Kaidinov 23:02 darshans Noson Reb על קטע זהבליקוטים Halakhos; שלחן טהור, Arvis 236:1 , Birkhas חה שחר 5:32).






*



על פי נוסחו של הבעל שם טוב ורוב החסידים בבחוץ לla'aretz, במוצאי שבת ומוצאי יום טוב,   "בורוך השם Le-עולם אמן VI-אמן" אינו הנאמר. זה המנהג הנפוץ בברסלב kehillos, גם כן.



(לדוגמה, ראה ליקוטים MaHaRICH, Vol., עמ '. 285, ד"ה VI-Hinei יש פסוקים ש- עין omrim eilu)






*






בסופו של יום ר 'יוסף יונה, בנו הצעיר של ר' Noson-שאמר עליו ירש קורא temimus-היינו של אביו:"Togg, togg, MIT ווס ביסט דו aribber Togg, togg, MIT ווס גייסט du avek? מיר. הכיף? . . יום, יום, איך יש לך עבר? יום, יום, עם מה שאתה יוצא ממני? "זו הייתה פרפרזה על Sippurey Ma'asiyos (" שבעה קבצנים "ביום השלישי). נכדיו של ר 'יוסף יונה משמשים לעתים קרובות כדי ללכת לשמוע אותו להיפרד מהיום.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה